fot. tankist276/Shutterstock

Zielona herbata - prawda i mity

Zielona herbata swoje korzenie ma w Chinach i wiąże się z licznymi chińskimi, a także japońskimi, tradycjami. Początkowo była stosowana w ziołolecznictwie oraz w leczeniu szerokiej gamy różnorakich dolegliwości, a z biegiem czasu stała się napojem, dającym siłę i witalność, pomagającym utrzymać ciało i umysł w dobrej kondycji.

Na świecie istnieje bardzo wiele odmian zielonej herbaty. Te najpopularniejsze to około 30 gatunków, które można podzielić na chińskie i japońskie. Prowincja Zhejiang to miejsce w Chinach, w którym zbiera się najdoskonalsze z liści, odpowiednikiem tego miejsca w Japonii jest Yame, miejscowość z której pochodzi około 50% całej produkcji zielonej herbaty.

Aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w liściach zielonej herbaty, należy skrupulatnie przestrzegać zasad jej parzenia. Jeśli nie dostosujemy się do nich, nie możemy oczekiwać, że w pełni wykorzystamy potencjał, który drzemie w tej herbacie. Na jedna średnią filiżankę wystarczy łyżeczka liści zielonej herbaty. Nie powinniśmy jej zalewać wrzątkiem! Optymalna temperatura balansuje pomiędzy 80°C a 90°C, warto zatem poczekać, aż świeżo zagotowana woda nieco ostygnie. Jeśli zaparzymy herbatę zbyt gorącą wodą, nabierze ona gorzkiego posmaku. Nie powinniśmy także jej parzyć dłużej niż trzy minuty. W zależności od rodzaju zielonej herbaty jaką dysponujemy, czas przenia to 2-3min. Naukowcy zajmujący się badaniem właściwości zielonej herbaty zaobserwowali, że długo parzona ma właściwości uspokajające, zaś krótko parzona - pobudzające. Powszechnie uznaje się, że te same liście można zaparzyć kilkakrotnie, zazwyczaj od dwóch do czterech razy.

Liście zielonej herbaty faktycznie mają właściwości lecznicze i pomagają w utrzymaniu dobrej kondycji. Może być stosowana jako suplement diety, pomaga w odchudzaniu, gdyż przyspiesza metabolizm, zawiera wiele witamin, miedzy innymi B, C i E, a dzięki zawartym w niej garbnikach, zapobiega powstawaniu nowotworów. Także obniża cholesterol i zapobiega zmianom, które mogą powstać w układzie krążenia lub chorobom serca. Zaobserwowano również, że wzmacnia naszą odporność.

Może czas, aby zmienić nawyki żywieniowe i zamiast czarnej herbaty zacząć spożywać zieloną?