fot. Zoom Team/Shutterstock, Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Zdrowe zakupy, czyli czego unikać podczas kupowania jedzenia

Coraz więcej osób przekonuje się, jak ważna dla zdrowia, wyglądu i samopoczucia jest odpowiednia dieta. Zdrowe odżywianie to podstawa prawidłowego funkcjonowania - i to zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Współczesna cywilizacja niewątpliwie nie ułatwia kupowania zdrowych produktów żywnościowych - sklepowe półki uginają się od produktów przetworzonych, pełnych sztucznych substancji oraz z długim terminem ważności, który często jest uzyskiwany poprzez nadmierne użycie konserwantów. A tymczasem kupując niezdrowe jedzenie wyrządzamy sobie i bliskim dużą krzywdę. Dlatego warto robić zakupy w sposób przemyślany, świadomy i zgodny z wymogami zdrowego odżywiania.

Sztuka czytania etykiet

Regulacje Unii Europejskiej nakładają na producentów konieczność umieszczania na produktach żywnościowych informacji o ich składzie oraz terminie przydatności do spożycia. Dlatego podstawową kwestią podczas kupowania jedzenia jest umiejętne czytanie etykiet i omijanie produktów, na których widnieje duża ilość oznaczeń w postaci litery E. Wybierając się na zakupy warto unikać kupowania następującego jedzenia:

  • z dużą zawartością dodatków, barwników, emulgatorów, wzmacniaczy smaku, konserwantów oraz substancji słodzących (należy przy tym pamiętać, iż na początku listy zawsze umieszcza się te składniki, które występują w największej ilości),
  • z długim terminem przydatności do spożycia (co zazwyczaj oznacza, iż do ich produkcji zostały użyte środki konserwujące),
  • z dużą ilością składników (jeżeli dżem malinowy zawiera kilkanaście substancji, to można się spodziewać, iż zawartość w nim samych malin jest bardzo niewielka),
  • z niewielką zawartością składników naturalnych (jeżeli w składzie soku pomarańczowego pojawia się określenie "aromat pomarańczowy" zamiast "pomarańcza" to oznacza to, iż napój ten ma niewiele wspólnego z prawdziwym sokiem).

Dodatkową zasadą podczas robienia zakupów jest nie wkładanie do koszyka produktów, których skład umieszczony na etykiecie jest zupełnie nieznany. W praktyce najczęściej oznacza to, iż dane jedzenie zawiera szereg konserwantów i ulepszaczy, które standardowo charakteryzują się skomplikowanymi nazwami.

Czego nie kupować podczas codziennych zakupów jedzenia

Kupowanie jedzenia nie jest proste - zwłaszcza wtedy, gdy priorytetem jest zdrowa żywność. Jednak jest to możliwe, a osoby chcące zdrowo się odżywiać nie są z góry skazane na porażkę i konieczność spożywania niezdrowego jedzenia. Co należy zrobić, aby codzienne jedzenie było naturalne, świeże i zdrowe? Otóż podstawą jest unikanie kupowania:

  • żywności przetworzonej,
  • napojów gazowanych, z dużą zawartością cukru,
  • ryb hodowlanych,
  • paczkowanych wędlin,
  • przetworów w metalowych puszkach,
  • sklepowych słodyczy,
  • produktów z dużą zawartością soli i cukru,
  • przemysłowo przetworzonych produktów nabiałowych.

Dodatkowo koszyk zakupowy nie powinien zapełniać się przetworami mięsnymi i rybnymi, kostkami rosołowymi i zupami w proszku, gotowymi przyprawami z glutaminianem sodu oraz niezdrowymi przekąskami (typu chipsy lub solone orzeszki). W zamian należy udać się do sklepu ze zdrową żywnością oraz na pobliski bazarek i tam zaopatrzyć się we wszystkie niezbędne produkty żywnościowe.