fot. Kiselev Andrey Valerevich, Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Warzywa które leczą

Od jakiegoś czasu jesteśmy przez lekarzy oraz dietetyków zachęcani do spożywania przynajmniej pięciu porcji warzyw dziennie.

Dieta oparta na roślinach to najzdrowsza alternatywa pośród dostępnych sposobów odżywiania się, między innymi ze względu na bogactwo witamin i mikroelementów zawartych w warzywach. Jakie konkretne właściwości zdrowotne możne przypisać popularnym warzywom, które praktycznie przez cały rok są dostępne w naszych sklepach?

Leczą i poprawiają wygląd

Na przykład szpinak, cieszący się jeszcze do niedawna niedużą popularnością, obecnie jest bardzo chętnie spożywany zarówno przez dorosłych jak i dzieci nie tylko na ciepło, ale także i w sałatkach. Jest bowiem  nieocenionym źródłem witaminy C i beta- karotenu. Pomaga zwalczać wolne rodniki, które są odpowiedzialne nie tylko za starzenie się skóry, ale także nawet nowotwory. Ponadto szpinak wzmacnia odporność oraz przeciwdziała miażdżycy oraz pomaga zwalczać stres oraz łagodzić jego negatywne skutki, ponieważ zawiera sporo dobrze przyswajalnego magnezu.

Z kolei kalafior to niskokaloryczny przyjaciel pięknej sylwetki. Ponadto chroni przed wrzodami żołądka oraz rakiem. Okazuje się bowiem, że regularne spożywanie kalafiora zmniejsza o prawie 30% ryzyko zapadnięcia na raka jamy ustnej. Wszystko to dzięki izotiocyjanom, neutralizującym wolne rodniki. Badania wskazują, że kalafior znacząco obniża  również możliwość zachorowania na agresywnego raka prostaty. To niedoceniane warzywo powinno więc na stałe zagościć w menu zarówno pań, jak i panów.

Zielony brokuł ma silne działanie przeciwzapalne oraz reguluje poziom cukru we krwi. Dzięki zawartości przeciwutleniacza zwanego sulforafanem działa również antyrakowo. Brokuły mają również sporą zawartość potasu, pomagającego także normować ciśnienie. Jest to więc warzywo, które powinno znaleźć się w się w diecie osób z nadciśnieniem jak i cukrzycą.

Pomidor swą czerwoną barwę zawdzięczają likopenowi, czyli organicznemu przeciwutleniaczowi zwalczającemu wolne rodniki, odpowiedzialne za tworzenie się nowotworów, ale także pogarszanie się wyglądu skóry i procesy starzenia się. Dodatkowo pomidory są konieczne w diecie zapobiegającej miażdżycy oraz zawałom.

Jak widać, prawie wszystkie warzywa mogą uchronić nas nie tylko przed drobniejszymi problemami ze zdrowiem,  ale nawet przed nowotworem oczywiście pod warunkiem, że nie zapomnimy o przynajmniej tych pięciu porcjach dziennie. Warzywa są również niezastąpione w walce z problemem cywilizacyjnym, jakim jest nadwaga, dotykająca coraz częściej także polskie dzieci.