fot. pixabay.com

Moc drzemiąca w ziarenkach komosy ryżowej

Komosa ryżowa, czyli inaczej quinoa, jest jedną z najstarszych roślin uprawnych, która obecnie na nowo zyskuje coraz więcej zwolenników. Co czyni ją tak wartościowym produktem spożywczym?

Moc ukryta w nasionach

Komosa ryżowa zawiera nasiona, które są znakomitym źródłem pełnowartościowego białka pochodzenia roślinnego. Organizm nie jest w stanie wytworzyć całego kompletu aminokwasów, a quinoa nam je dostarcza. Dzięki temu nawet wegetarianie nie muszą się już obawiać o niedobory, ponieważ komosa ryżowa w pełni może zastąpić mięsne źródła białka. Nie zawiera też szkodliwych puryn czy substancji antybiotycznych. Ponadto ziarenka komosy są kopalnią witamin z grupy B oraz witaminy E, a także soli mineralnych: wapnia, manganu, fosforu, miedzi, żelaza, cynku i selenu. Badania potwierdzają, że wapnia w komosie jest znacznie więcej niż w mleku i dodatkowo jest łatwo przyswajalny.

Quinoa odznacza się również wysoką zawartością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 i omega-6, które wykazują działanie przeciwmiażdżycowe i wpływają na optymalizacje układu sercowego i naczyniowego. Mogą ją spożywać nawet diabetycy, ponieważ posiada niski indeks glikemiczny, a więc pomaga ustabilizować poziom insuliny we krwi.

Ziarenka komosy zawierają skrobię, która stanowi pożywkę dla dobroczynnych bakterii jelitowych, co wpływa na prawidłową perystaltykę jelit i ułatwia trawienie. Zawarty w niej błonnik, którego jest dwa razy więcej niż w tradycyjnych zbożach, wpływa na pracę układu pokarmowego i zapewnia uczucie sytości. Sprawdzi się więc w trakcie kuracji odchudzających czy też w kuchni osób, które dbaj o swój stan zdrowia. Jest to produkt łatwostrawny, który nie obciąży organów wewnętrznych, w tym wątroby. Dodatkowo quinoa nie zawiera glutenu, który przyczynia się do niszczenia śluzówki jelit i doprowadza do nieszczelnego jelita oraz alergii pokarmowych. Dlatego też jest to produkt zalecany dla osób chorych na celiakię czy też nietolerancję glutenu. Komosa ryżowa może zastąpić w posiłku kasze czy ryż lub stanowić dodatek do sałatek.