fot. Aljna/Shutterstock

Kasze - najlepsze źródła węglowodanów

Według definicji książkowej kasze to jadalne nasiona zbóż, charakteryzujące się wysoką zawartością skrobi. Różne rodzaje kasz od wieków są ważnym składnikiem kulinarnym w wielu kuchniach na całym świecie. Podobnie jak inne pokarmy zbożowe są one głównie źródłem węglowodanów. Obecnie kasze przegrywają rywalizację z ziemniakami oraz produktami mącznymi. Tendencja ta jednak wraz ze wzrostem zainteresowania zagadnieniem zdrowego odżywiania powinna się zmienić, dietetycy bowiem zgodnie polecają kasze jako ważny składnik zdrowej kuchni. Kasze w przeciwieństwie do produktów z wysoko przetworzonej, białej mąki posiadają wiele błonnika oraz witamin i składników mineralnych.

Rodzaje i wartości odżywcze kasz

Zanim zaczniemy wymieniać kolejne zalety kasz, należy zaznaczyć że istnieje kilka ich rodzajów, które znacząco się od siebie różnią. Do najczęściej spotykanych kasz należą:

  • kasza gryczana
  • kasza jaglana
  • kasza jęczmienna
  • kasza kukurydziana
  • kasza manna

O ile kasza gryczana jest jeszcze w miarę popularna w naszej kuchni to na przykład o istnieniu kaszy jaglanej wiele osób nawet nie słyszało.

Kasza gryczana

Omawianie poszczególnych rodzajów kasz zaczniemy więc od tej najbardziej popularnej i najczęściej używanej, czyli kaszy gryczanej. Kasza ta wytwarzana jest z gryki, wyróżnia się sporą jak na pokarmy roślinne zawartością białka oraz co ważniejsze wysoką wartością odżywczą tego białka w stosunku do innych zbóż. Ponadto kasza gryczana zawiera cenne składniki mineralne takie jak wapń, żelazo, fosfor, potas, magnez a także witaminy. Posiada najwyższą zawartość żelaza i witaminy B2 ze wszystkich kasz. Ugotowana na sypko kasza gryczana jest smaczna, zdrowa, lekkostrawna i nie zawiera glutenu. Kaszę gryczaną poleca się szczególnie przy zaburzeniach jelitowych oraz nadciśnieniu. W 100 gramach kaszy gryczanej znajduje się 12g białka, 70g węglowodanów, 3g tłuszczu, kaloryczność to 359.

Kasza jaglana

Kasza jaglana otrzymywana jest z nasion prosa. Podobnie jak gryczana wyróżnia się dużą zawartością białka, nie zawiera glutenu, ma najwięcej magnezu oraz witaminy B1 spośród wszystkich kasz. Zawiera krzemionkę, która posiada leczniczy wpływ na stawy oraz korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów. Jako jedyna z kasz jest zasadotwórcza, dzięki czemu nie zakwasza organizmu. W 100 gramach kaszy jaglanej znajduje się 10,5g białka, 71,6g węglowodanów, 2,9g tłuszczu, kaloryczność to 355.

Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna wyrabiana jest z jęczmienia. Posiada najwięcej błonnika, dzięki czemu polecana jest przy zaburzeniach trawienia. Wyróżniamy trzy typy kasz jęczmiennych: pęczak, kaszę jęczmienną perłową i kaszę jęczmienną łamaną. Najczęściej konsumowana jest kasza jęczmienna perłowa, występująca w trzech odmianach jako kasza gruba, średnia i drobna. Kasza jęczmienna jest dobrym źródłem witaminy PP, obniżającej poziom cholesterolu oraz rozszerzającej naczynia krwionośne i poprawiającej wygląd skóry. W 100 gramach kaszy jęczmiennej znajduje się 8g białka, 74g węglowodanów, 2g tłuszczu, kaloryczność to 358.

Kasza manna

Kasza manna otrzymywana jest z pszenicy. W przeciwieństwie do wcześniej wymienionych kasz zawiera niewiele witamin i składników mineralnych, stanowi głównie źródło energii w postaci dużej ilości skrobi. Jest lekkostrawna co jest jej największą zaletą. W 100 gramach kaszy manny znajduje się 8,7g białka, 76,7g węglowodanów, 1,3g tłuszczu, kaloryczność to 353.

Kasza kukurydziana

Kasza kukurydziana produkowana z kukurydzy w postaci drobnego i grubego grysiku. Zawiera sporo błonnika, witamin B1 i PP oraz beta-karotenu. W polskiej kuchni praktycznie niewykorzystywana, popularna głównie na kontynencie amerykańskim. W 100 gramach kaszy kukurydzianej znajduje się 8,3 gramów białka, 72,2 gramów węglowodanów, 1,7g tłuszczu, kaloryczność to 342.