Jedzenie lekarstwem

"Twoje pożywienie powinno być lekarstwem, a twoje lekarstwo powinno być pożywieniem" - powiedział bardzo dawno temu jeden z najwybitniejszych lekarzy greckich, starożytny filozof, uznawany za praojca medycyny - Hipokrates. W słowach tych jest bardzo dużo prawdy, gdyż istotnie, to co jemy na co dzień, jakość i rodzaj spożywanych przez nas pokarmów, wpływa znacząco na nasze funkcjonowanie, zarówno fizyczne jak i psychiczne.

Współczesna żywność z supermarketów z dnia na dzień staje się coraz bardziej uboższa w witaminy, związki mineralne i pierwiastki śladowe, a zawiera coraz więcej wody i chemicznych dodatków. Te ostatnie służą do tego, by przyciągnąć wzrok klienta, poprawić smak i wydłużyć okres przydatności do spożycia. W czasie uprawy, zbiorów, transportu i przechowywania, warzywa spryskuje się rozmaitymi chemikaliami, a także środkami owado i grzybobójczymi, pozbawiając je cennych witamin i związków mineralnych. To samo dotyczy leków, które współcześnie są bardzo szkodliwe dla organizmu. Ich toksyczność i działania uboczne mogą powodować niepożądane komplikacje, które są często groźniejsze od samej choroby.

Bezpośrednim skutkiem nieprawidłowego odżywania i wiary w cudotwórcze działanie leków jest pogarszanie się stanu zdrowia mieszkańców Europy. Wystarczy tutaj za przykład podać chociażby choroby serca i nadciśnienie tętnicze oraz coraz liczniejsze odmiany nowotworów, które są prawdziwą plagą współczesnych społeczeństw. A przecież racjonalne i zdrowe odżywianie jest w wielu takich wypadkach kluczem do odzyskania sił i zdrowia. Wystarczy tylko chcieć i wyrobić w sobie dobre nawyki żywieniowe.

Dobre odżywianie w bardzo dużym stopniu przesądza o tym, jak wyglądamy, jak się czujemy, jak uczymy i pracujemy. Decyduje o tym, czy będziemy nerwowi, zmęczeni i przygnębieni lub, wręcz odwrotnie, radośni, odprężeni i chętni do nauki. To co jemy decyduje także, czy zestarzejemy się przedwcześnie, czy będziemy w pełni radować się życiem. Czy po długim dniu szkoły padniemy wyczerpani na najbliższy fotel, czy też lekkim krokiem i pełni sił powędrujemy do domu. Krótko mówiąc, nasz sposób odżywiania może wpłynąć na jakość naszego życia.

Prawdziwym żywieniowym problemem jest tzw. szybkie jedzenie (z języka angielskiego: fast food). Praktycznie w każdym sklepie znajdziemy całe półki zastawione chipsami, batonikami, sztucznie barwionymi napojami oraz zamrażarki pełne lodów o różnych smakach i kolorach. Mało kto jednak wie, że właśnie desery lodowe są pełne sztucznych dodatków, które służą dodatkowemu spulchnianiu tych produktów. W rezultacie są one jakby nadmuchane i nie mają żadnej wartości prócz całej masy zbędnych kalorii, które powodują szybkie przybieranie na wadze. Poza tym tak naprawdę wszystkie smaki lodów można uzyskać w sposób chemiczny (smak truskawki uzyskuje się najczęściej dzięki rozpuszczalnikowi plastiku, smak waniliowy to wynik dodawania do lodów substancji, która jest doskonała do zabijania wszy).

Czy naprawdę warto niszczyć sobie zdrowie tymi spożywczymi śmieciami i na własne życzenie wchłaniać w siebie tysiące pustych kalorii?

Myślę, że odpowiedź jest prosta. Wnioski wyciągnijcie więc sami. Do prawidłowego funkcjonowania i życia niezbędne są witaminy i składniki mineralne. Witaminy to substancje, które w niewielkich ilościach znajdują się we wszystkich świeżych warzywach i żywności pochodzenia zwierzęcego. Znanych jest około dwudziestu witamin niezbędnych człowiekowi. Ich funkcje są ze sobą powiązane i uzupełniają się w utrzymywaniu zdrowia i dobrej formy. Są one prawdziwym źródłem życia, biorą bowiem udział w tworzeniu krwi, skóry i kości, odtruwają organizm, uwalniają energię, umożliwiają rozmnażanie i sprzyjają długowieczności.

Pamiętajmy zatem, aby codziennie zjeść jabłko, pomarańczę albo banana i dzięki temu dostarczać sobie odpowiednich witamin, dzięki którym żyjemy zdrowiej. Prócz witamin i minerałów, bardzo duże znaczenie dla dobrego funkcjonowania naszego organizmu mają odpowiednie ilości węglowodanów, białek, tłuszczów i błonnika roślinnego. Węglowodany, znajdujące się w cukrze i skrobi, są głównym źródłem energii dla organizmu, białka są niezbędne w procesie wzrostu i odnowy komórek, natomiast tłuszcze chronią organizm przed nadmierną utratą ciepła.

Bardzo ważny jest także wspomniany błonnik, która w znaczny sposób ułatwia i przyśpiesza trawienie. Pamiętajmy zatem, że to przede wszystkim od nas i naszych nawyków żywieniowych zależy jakość i stan naszego zdrowia. Starannie więc wybierajmy produkty spożywcze, czytajmy skład i informacje na etykietach i pamiętajmy, że najlepszy w żywieniu, jak i zresztą w życiu, jest umiar. Jeżeli będziemy przestrzegać tych kilku zasad, nasz organizm będzie funkcjonował lepiej, a my będziemy się cieszyć zdrowiem i energią przez całe, długie lata.