Czy masło orzechowe jest zdrowe?

Masło orzechowe, czyli lekki mus z prażonych orzechów, to coraz popularniejsza przekąska nie tylko w rodzimej Ameryce, ale też w Europie. Sklepowe półki aż uginają się od słonych pyszności! Od jakiegoś czasu zastanawiasz się nad kupnem jednego słoiczka, ale doszły Cię słuchy, że orzechowe smarowidło jest bardzo kaloryczne i niezdrowe? Nic bardziej mylnego! W najnowszym tekście przedstawiamy najważniejsze fakty na temat masła, które podbiło serca milionów Polaków.

Dlaczego warto jeść orzechy i kakao?

Masło orzechowe w większości składa się z orzechów i kakao, które doskonale wpływają na Twój organizm. Orzechy, zwłaszcza arachidowe, z których produkowana jest większość maseł, to niekończące się źródło obniżających poziom cholesterolu i zapobiegających miażdżycy kwasów oleinowych. Oprócz tego, orzechy są bogate w witaminę E i B, a także minerały takie jak miedź, wapń, chrom, mangan, selen, potas i magnes. Dzięki wielości środków odżywczych, doskonale działają na kondycję skóry (polecane szczególnie osobom borykających się z trądzikiem) i włosów oraz zawierają bardzo dużo wspierającego procesy trawienne błonnika. Z kolei kakao składa się z antyoksydantów, związków które poprawiają krążenie krwi i pozbywają się wolnych rodników.

Jakie masła orzechowe kupować?

Niestety, ale nie wszystkie masła orzechowe są zdrowe. Jak ognia unikaj tych, w których orzechy i kakao to tylko 20-30% składu! Resztę z pewnością stanowią szkodliwe substancje – cukier, sproszkowana serwatka, sól, emulgatory oraz różnego rodzaju aromaty. Takie produkty to prawdziwe bomby kaloryczne! Nie oznacza to, że na rynku nie ma dobrych maseł orzechowych. Wystarczy dobrze poszukać, choćby na półkach z ekologiczną żywnością! Na szczególną uwagę zasługują produkty polskich marek, np. Primavika. Nie dość, że nie zawierają cukrów i soli, to jeszcze są całkowicie bezpieczne dla diabetyków i osób uczulonych na gluten. I co najważniejsze, mają w swoim składzie ok. 99% orzechów! Z powodzeniem mogą je jeść wegetarianie i weganie, a coś dla siebie znajdą też wielbiciele orzechów innych niż arachidowe – w ofercie dostępne są masła z migdałów, nerkowców, a nawet z orzechów laskowych.

Z czym jeść masło orzechowe?

Choć orzechy same w sobie są kaloryczne, ze względu na zbawienny wpływ na zdrowie, od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na skosztowanie orzechowego masła. Zastanawiasz się z czym można je jeść? Najpopularniejsze są kanapki – masło pasuje do każdego rodzaju pieczywa, ale szczególnie dobrze łączy się z tym razowym, np. pumperniklem. Wiele osób je je też na waflach ryżowych lub dodaje do owsianki lub omletów. Masło orzechowe może występować jako dip – świetnie smakuje z plastrami bananów, z krakersami lub suszonymi jabłkami. Wiele smakoszy dodaje je też do koktajli smakowych. Masło można stosować w pieczeniu mięs, np. jako składnik glazury/ marynaty do kurczaka.