fot. Serhiy Shullye/Shutterstock

5 zielonych warzyw, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie

Warzywa są istotnym elementem piramidy żywieniowej, skomponowanej przez dietetyków dla dorosłego człowieka. Powinny stanowić bazę większości spożywanych przez nas posiłków. Wśród nich ciekawą grupę stanowią zielone warzywa, które są niezwykle cennymi składnikami jadłospisu, dzięki swojej niskiej kaloryczności oraz wysokiej zawartości witamin. Poznaj 5 wyróżnionych przez nas jarzyn, które są szczególnie bogate w drogocenne minerały!

Kapusta

Stanowi źródło witamin A, B1, B2, C oraz E. Zawiera również fosfor, żelazo, wapń, a także magnez. Jest znana z korzystnego wpływu na procesy trawienne, niełączona jednak z wysokotłuszczowymi produktami mięsnymi.

Wysoka zawartość siarki gwarantuje poprawę wyglądu cery, stanu włosów oraz paznokci. Sok z tego warzywa jest pomocny w zapobieganiu i leczeniu anemii, a także wrzodów żołądka.

Niewątpliwą zaletą tego warzywa jest to, że występuje ono w ponad 30 gatunkach! Dzięki temu niemożliwe jest znudzenie się nim smakoszom, a każdy wybredny konsument odnajdzie z pewnością coś dla siebie.

Brokuł

Bogaty w witaminy A, B1, B2 i C oraz wapń, żelazo, magnez i fosfor. Zwiera sulforafan, który pobudza zwalczanie wolnych rodników, a także produkcję enzymów zwalczających rakotwórcze związki. Brokuł jest więc szczególnie ceniony przez osoby dbające o prewencję nowotworów.

Niewiele osób wie, że brokuły można spożywać również na surowo. Jeśli wolimy poddawać je jednak obróbce cieplnej, gotujmy lub pieczmy warzywa krótko - tak, aby pozostały lekko chrupiące, nigdy rozgotowane! Nadmierne przebywanie w cieple pozbawia je bowiem zbawiennych właściwości.

Papryka zielona

Dostarcza nam minerałów i witamin takich jak witamina C, beta-karoten, potas czy wapń. Zawiera flawonoidy zwalczające wolne rodniki. Dzięki jej spożyciu zapobiegniemy chorobom układu krążenia oraz nowotworom, obniżymy swoje ciśnienie krwi i wzmocnimy odporność.

Groszek zielony

Źródło witamin z grupy B, C oraz E. Zawiera wapń, magnez, żelazo, sód, fluor, kobalt, błonnik i białko. Jego zaletą jest lekkostrawność i pozytywny wpływ na procesy trawienne, wspiera zapobieganie nowotworom.

Spożycie groszku zielonego powinny ograniczyć (najlepiej w ogóle wyłączyć go z jadłospisu!) osoby borykające się z kamicą nerkową oraz dną moczanową.

Ogórek

Obecność tego warzywa na naszej liście może lekko zdumiewać, gdyż w przeciwieństwie do powyższych propozycji, nie jest bombą witaminową z prawdziwego zdarzenia. Jest to spowodowane tym, że niemal w całości składa się z wody, stanowi ona bowiem niemal 90% jego objętości. Uwzględniliśmy go w naszym zestawieniu ze względu na niską kaloryczność, co czyni go wspaniałym elementem jadłospisu osób dbających o linię, ponadto ogórek uznawany jest za odtruwacz organizmu.

Pod względem zdrowotnym zdecydowanie lepiej wypada ogórek kiszony niż jego świeży przodek. Jego spożycie wpływa pozytywnie na układ trawienny.